Skoda stiller skarpt på rigtig rigdom i ny dansk kampagne
Skoda tager et skarpt venstresving væk fra den traditionelle markedsføring med den nye brandingkampagne ”De Rigtig Rige”, hvor de sætter 10 markante danskere i stævne om livets store spørgsmål.
I en ny print- og digital kampagne fra Skoda kaldet ”De Rigtig Rige”, stilles der ikke skarpt på hverken gode tilbud eller udstyrspakker. I stedet opfordres der til fordybelse og refleksion hos danskerne om, hvad der i virkeligheden giver et rigt liv.
For kampagnens navn, "De Rigtig Rige", henviser ikke til økonomisk rigdom, men til rigdom i form af talent, kærlighed og medmenneskelighed. Det stiller Skoda skarpt på i en række interviews med fremtrædende danskere, der alle har det til fælles, at de har fundet rigdom i mere end penge:
"Formålet med kampagnen er at få modtagerne til at reflektere over, hvad rigdom er eller bør være i dagens samfund. Præcis hvad ordet rigdom dækker over, vil vi ikke påstå at have svaret på, men vi tror på, at det ikke kun handler om kroner og øre – og det har også indflydelse på os som brand og vores kommunikation til forbrugerne," siger Niels Pilgaard Hansen, Head of Marketing hos Skoda.
Weekendavisens første gang
”De Rigtig Rige” udkom på print i både Berlingske og i Weekendavisen – det var faktisk første gang i Weekendavisens historie, at de udgiver et kommercielt indstik. Her kan man læse 10 interviews med fremtrædende danskere, der fortæller om, hvad der giver dem et rigt liv.
”Det vidner for mig om, at vi rammer noget rigtigt med vores budskaber og indholdet. Selvom vi fortsat kommer til at lave kampagner på nye biler og gode tilbud, så kommer det til at være med flere nuancer og mere substans,” siger Niels Pilgaard Hansen.
Han er ikke bange for kritik, men er selvfølgelig bevidst om, at det for nogen kan virke mærkeligt, at et bilmærke skal blande sig i, hvad rigdom er.
”Vi vil på ingen måde gøre os til herre over, hvordan folk føler sig rige. Tværtimod håber vi, at læserne selv tænker over deres egen definition. Samtidig er bilen på mange måder gået fra at være et mål i sig selv til et middel til noget større - mere frihed, oplevelser og samvær. Det synes jeg er en fed udvikling, som skal være en del af,” siger Niels Pilgaard Hansen.
Rigdomsberegner skal sætte tankerne i gang
Som en del af kampagnen har Skoda lanceret en digital "rigdomsberegner", hvor man kan vurdere en række udsagn om, hvad det vil sige at være rig. Selvom navnet hentyder til, at man får et resultat baseret på sine valg, efterlader rigdomsberegneren modtagerne med noget andet:
”Det handler i bund og grund om at udfordre den gængse opfattelse af rigdom på en sjov og anderledes måde. Vi lod os inspirere af de velkendte beregningsmodeller, som fortæller en, hvor meget man kan låne af banken, eller om ens forsikringer dækker. Det håber vi, kan være med til at sætte rigdom i perspektiv hos modtagerne,” siger Niels Pilgaard Hansen.
Ifølge marketingchefen kommer Skoda til at arbejde videre med kampagnen i 2024 og er allerede i gang med at udvikle nye ideer til at lave relevant indhold.
”Vi har ikke låst os fast på noget, men jeg kunne sagtens forestille mig, at vi laver en podcastserie eller et fedt videokoncept i det nye år. Men det skal passe til os og give noget reelt videre til modtagerne – ellers gider vi ikke.
Du kan finde mere om kampagnen og læse alle interviewene her: https://www.skoda.dk/skoda/rig